» Supermört högrev med potatisgratäng

Då var det lördag igen, vilket betyder mumsmiddag (oj vitsen ha-ha). Idag lagade jag supermört högrev, potatisgratäng och sallad. 
Jag fick verkligen sommarkänsla idag när jag stod ute och grillade högrevet tillsammans med den supergoda glazen och bara hade på mig en tröja, så varmt och skönt hehe!! Högrev har börjat bli nåt jag lagar mycket till familjen, dels för att det är så enkelt och dels för att de smälter så härligt i munnen om man kokat det tillräckligt länge!!
Detta recept är menat att göras 1 dag i förväg men vi hade inte tiden så vi gjorde allt idag, men det funkade lika bra!
 
Högrev, 6 pers:
2kg högrev
2 buljongtärningar
salt och peppar
 
Börja med att lägga högrevet i en kastrull med vatten och lägg sedan i buljongtärning, salt och peppar. Låt koka upp och puttra sedan i ca 3 timmar, beroende på hur mört du vill ha det. Jag kokade i ca 2h och 45min. Det spelar ingen roll om du har en stor högrevsbit eller massa mindre, det funkar oavsett men är lite jobbigare med små bitar efter du kokat och ska ta upp allt.. När det puttrat klart tar du upp högrevet och lägger på en tallrik för att kallna, antingen över natten i plastfolie eller ca 2 timmar på tallrik under plastfolie. 
Grilla köttet 2-3 min, vänd ofta. Efter lite mindre än 2 min så smetar du på glazen, snåla inte! 
Servera tillsammans med potatisgratäng och sallad. Till detta behövs ingen sås.
 
 
 
Glaze
2dl chilisås av ketchuptyp
1dl äpplemos
2-3tsk liquid smoke
2msk socker
2msk soja
2msk dijonsenap
2st vitlöksklyftor
 
Blanda alla ingredienserna i en kastrull och koka upp, låt sedan svalna helt innan du använder glazen i grillningen. 
 
 
För att glazen skulle svalna fortare så la jag den i en skål.
 
Potatisgratäng
1pkt potatisgratäng a ca 2kg
2 vitlöksklyftor
3dl riven ost
salt och peppar
 
Häll ut den färdiga potatisgratängen i en ungssäker form och blanda i extra vitlök, salt och peppar för att göra gratängen mer smakfull. Ställ in i ugnen i 225grader ca 30min. Mot slutet, när 5 min återstår, lägger du på osten så den hinner få färg. 
 
 
Sallad
1pkt sommarsallad
3cm purjolök, skuren i 3mm tunna ringar
1pt sparris a 8st, skurna i 4cm bitar
2st morötter, skurna i stavar
2tsk dadelolja 
Solrosfrön
 
Jag ångkokar mina grönsaker men man kan lika gärna koka dom som vanligt. 
Koka grönsakerna, och blanda ihop salladen.
 
 
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback