» Dulche de Leche Pannacotta

Till efterrätt lagade jag något som jag aldrig hade lagat innan och som jag såg på en annan matblogg! Receptet är superenkelt i och med att det är pannacotta. De karameliserade pecannötterna passade perfekt till och gjorde att desserten fick en bra balans mellan den söta pannacottan och den knäckiga karameliseringen. De är goa grejer!! 
 
Dulce de Leche pannacotta, 6 pers:
4&1/2 dl vispgrädde
3/4 burk karameliserad mjölk (finns i Ica butiker vid bakhörnan)
3 gelatinblad
1.5 krm bourboun vaniljpulver/ 1 vaniljstång
 
Lägg gelatinbladen i blöt i en skål med kallt vatten. Blanda grädde, dulce de leche och vaniljpulvrer i en kastrull och värm långsamt upp. Blandningen skall inte koka utan bara värmas upp så att dulce de lechen smälter. Ta bort kastrullen från plattan. Krama ur vattnet ur gelatinet och lägg de i kastrullen. Vispa så att gelatinet smälter i den varma kolagrädden. Låt svalna kort och häll sedan upp i portionsformar. Ställ in i kylen och låt stelna i minst 2 timmar. 
 
 
 
Ingredienserna
 
 
 
I kastrullen
 
  
Pannacottan i kylskåpet
 
Karameliserade pecan & walnötter:
150g pecan & walnötter
5 msk vatten
1.5 dl råsocker (jag använde muscovadosocker)
1.5 tsk flingsalt
 
Rosta nötterna lätt i en het, torr panna. Lägg sedan undan i en skål så länge. Blanda vatten, socker och salt i stekpanna och koka upp. Låt koka i ca 2-3 min, tills karameliseringen har tjocknat. Rör hela tiden. Häll i nötterna och blanda väl. Låt koka ihop lite. Häll de karameliserade nötterna på en plåt och låt svalna helt. Hacka sedan nötterna och lägg ovanpå pannacottan.   
 
 
 
Nötterna rostas
 
 
 
Hela blandingen kokas
 
 
 
Efter blandningen har kokats ihop så smetas den ut på plåten
 
 
 
Ser inte gott ut men detta är när de karameliserade nötterna hackats
 
 
 
Och slutprodukten!! Det blev riktigt gott tycker jag, verkligen en dessert jag ska göra igen!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback